BLOG 1: Kunstenaar David Bade aan het woord

De tentoonstelling Rietvelds Meesterwerk: Leve de Stijl! eindigt in een Werkplaats. Kunstenaar David Bade gaat vanaf 4 maart t/m 11 juni met bezoekers klussen aan een nieuw Rietveld Schröderhuis. Zo groeit er langzaam in de Werkplaats een uit zijn voegen barstende versie van het Rietveld Schröderhuis, een nieuw kunstwerk dat deel wordt van de collectie van het Centraal Museum. David Bade schrijft gedurende deze periode regelmatig blogs over de ontwikkeling van het participatie kunstwerk.

'Truus en Gerrit op oudere leeftijd', David Bade 2017
'Truus en Gerrit op oudere leeftijd', David Bade 2017

David Bade aan het woord

We starten een blog, we starten een proces in het museum dat al veel eerder gestart is. Namelijk onderzoeken en werken aan een nieuw beeld voor het Centraal Museum dat voort zal komen uit een heleboel (inter)actie, communicatie en samenwerken met diverse individuen, afdelingen en groepen en met name zal reageren op het gegeven, Rietveld Schröderhuis.

Het begon met een gesprek op Curaçao vorig jaar met de voormalige directeur van het Centraal Museum, Edwin Jacobs. Wij zijn oude bekenden en goede vrienden die ver terug gaan in ons werkcontact van einde jaren ‘90 toen hij nog conservator was bij Museum Jan Cunen in Oss en mij uitnodigde en prikkelde met een kunst-educatieproject in het museum. Dat werd een educatie en participatie project ‘avant la lettre’, getiteld ‘Onze Vader Ons Moeder’. De prikkeling en impact was groots en wederzijds, ook naar buiten toe waar de tijd en het beleid rijper werden voor publieksbenadering. Daarna is er veel gebeurd en hebben we ieder op onze eigen wijze maar met veel wederzijdse inspiraties kunst, onderwijs en bemiddeling naar het publiek ontwikkeld. 

Nu vindt hier in het Centraal Museum een volgend hoofdstuk plaats op dat spannende, boeiende maar steevast ongemakkelijke ruwe terrein van het ontstaan van kunst, de perceptie en ontvangst ervan, de conventies en codes van de instituties als het museum, de bezoeker, de connaisseur, de amateur, de maker(s) en de rookgordijnen en mystificaties van de kunstwereld en de geschiedenis.

De geschiedenis van De Stijl en van het Rietveld Schroderhuis heb ik mij door deze opdracht specifieker aangetrokken dan ooit tevoren. Voor dat gegeven ben ik Edwin Jacobs en het Centraal Museum (en de stichting Theo van Doesburg) al dankbaar, want anders was ik niet eerder dichterbij deze belangrijke Nederlandse kunststroming en kunstenaars gekomen. Want eerlijk is eerlijk, a priori interesseren de expressionisten en surrealisten uit die tijd me meer en ben ik niet zo’n aanhanger van de reductie, minimalisme en het zogenaamde zuivere abstracte beeld. 
‘Transparante ruimte’, David Bade 2017
‘Transparante ruimte’, David Bade 2017

Ik ben zo dichtbij gekomen – ik leef en werk nu al twee maanden in het van Doesburghuis in Meudon/Parijs – dat het inzicht en daarmee de waardering veel groter is geworden voor deze moedige dames en heren, die tegen de klippen in kunst maakten en een visie en overtuiging probeerden te ‘verkopen’ waar werkelijk niemand op zat te wachten en het waarachtig gevaarlijk voor ze werd. Nu is inmiddels iets maken waarop niemand zit te wachten gecultiveerd tot een spel tussen kunstenaars en markt, maar toen was dat naar mijn mening ‘zuiverder’, urgenter en veel roekelozer.

Het concept ‘Liefdesklus’ was mijn eerste conclusie van mijn research n.a.v. de totstandkoming van het Rietveld Schröderhuis. Stichting het van Doesburghuis in Parijs, waar ik dus al een tijdje verblijf, is ook uniek want het is het enige dat Theo van Doesburg (de oprichter van het tijdschrift De Stijl en groot netwerker en geestdriftig verkondiger van de visie van De Stijl leden maar vooral ook van zichzelf) daadwerkelijk bouwde (hij stierf in het jaar van de oplevering op 47 jarige leeftijd). 

En net als bij het Rietveld Schröderhuis is de vrouw erachter Truus Schröder –of beter gezegd erin, want zij woonde daadwerkelijk in het huis -, Nelly van Doesburg de krachtige persoon die de Liefdesklus klaarde en De Stijl nog meer op de kaart zette na de dood van Theo van Doesburg. 

Ik hoop in mijn werken in het museum die krachtige ‘Liefdesklus’ van Nelly van Doesburg, maar nog meer die van Truus Schröder te benadrukken en te vertalen in nieuwe klussen en beelden!

Lees de tweede blog van David Bade


? Uitloggen

Inloggen

Mijn laatst bekeken objecten